Kuchnie świata - Hong Kong i Makau. Potrawy z Hongkongu i Makau, które musisz spróbować
Opis Kuchnie świata - Hong Kong i Makau
Kuchnie świata - Hong Kong i Makau

odcinek #004      piątek, 01-03-2024 r.

Na środku świńskie uszy cięte w paczki. Musieliśmy tego spróbować. | autor zdjęcia: Sebastian Janiszewski

Potrawy z Hongkongu i Makau, które musisz spróbować

Mimo bliskości i de facto będąc częścią Chin, oba miasta zachowują pewnego rodzaju autonomię nie tylko w administracji, ale także w sferze gastronomicznej.

Uważasz, że film "Kuchnie świata: Hong Kong i Makau" jest przydatny?

Standard lokalowy jest bardzo wysoki - nawet w takich śniadaniówkach.

Czego się spodziewać?

Odwiedzając Hong Kong i Makau w jednej podróży postanowiliśmy skupić się na ciekawostkach kulinarnych, a nie konkretnej kulturze kulinarnej Chin. Na to będzie czas, kiedy odwiedzimy Chiny kontynentalne.

Mimo trudności w porozumiewaniu się z Chińczykami, polecamy jadać wyłącznie w lokalnych restauracjach.

Jak zamawiać

Bariera językowa może wydawać się przeszkodą w porozumieniu z obsługą to jednak, restauratorzy zadbali o to, abyśmy mogli zamówić posiłek jak najszybciej.

Zamawianie potraw do najłatwiejszych nie należy, w chińskich restauracjach zobaczymy dwa typy menu: laminowane karty ze zdjęciami potraw lub kartki z tabelką i ołówkiem.

Menu obrazkowe

Otrzymanie menu w wersji ze zdjęciami jest ziszczeniem marzeń każdego konsumenta, bo nawet jeśli opisane jest wyłącznie po chińsku, to pokazywanie palcem zdjęć doprowadzi każdego do szczęśliwego finału.

menu obiadowe ogien

Laminowane menu ze zdjęciami.

Wcześniej musimy jednak pojąć, że najpopularniejsze i najbardziej opłacalne jest zamawianie zestawów, w których wybieramy “to + to + napój”.

Sprawdźmy to w praktyce - zaczynamy od śniadania. Wchodzimy do zlokalizowanej przy głównej drodze Talking Restaurant.

zestaw sniadaniowy

Nasze typowe chińskie śniadanie.

Rozsiadamy się w wygodnym boksie i zamawiamy zgodnie z obrazkami: tosty z jajkiem i szynką oraz - trochę przez nieporozumienie - noodle z kapustą, bo przecież to oczywisty wybór na pierwszy posiłek dnia - niemniej byliśmy zadowoleni z posiłków.

Śniadanie w Talking Restaurant:

• Wojtek: zestaw noodle soup z szynką - 19 zł,
  • Sebastian: tosty z jajkiem i szynką - 16 zł,
  • do każdego zestawu dodawana jest herbata z cytryną.

W Hong Kongu wszędzie spotykaliśmy się z herbatą z dużą ilością cytryny.

herbata cytryna

Do każdego kubka wrzucano jej tak dużo, że trudno było wymieszać cukier.
Czarna herbata z dużą ilością cytryny posiada w Hong Kongu status napoju kultowego. Herbata trafiła do dawnej kolonii razem z Brytyjczykami, ale dopiero w połowie XX wieku narodził się zwyczaj rozjaśniania napoju dużą ilością soku z cytryny. Do tego obowiązkowo musi być słodzona białym cukrem.

tosty

Lekki chleb z jajkiem sadzonym i plastrem szynki w środku - przywieźliśmy to do Polski ;)

Często na urlopie podpatrujemy sposoby przyrządzania posiłków - zazwyczaj uczymy się czegoś nowego. W Sri Lance nauczyliśmy się robić najprostsze i najsmaczniejsze omlety, a w Wietnamie poznaliśmy prosty przepis na słodki deser jogurtowy z awokado. Tym razem przywieźliśmy pomysł na szybkie i smaczne śniadanie z jajkiem.

Zamawianie z tabelką i ołówkiem

Drugi sposób składania zamówień może wydawać się bardziej skomplikowany, ale tylko za pierwszym razem.

Gdy w restauracji otrzymujemy kartkę z tabelką i długopis, to wiadomo, że będziemy zapisywać numerki. Każdy wiersz w tabelce to jeden produkt, koło którego wpisujemy liczbę pożądanych sztuk - najczęściej musi być parzysta.

Gorzej, gdy tabelka opisana jest po chińsku - wtedy trzeba poprosić o pomoc, albo oddać sprawę w ręce losu i mieć nadzieję, że trafimy no coś bez kości.

tabelka

Zamawianie "na tabelkę" jest bardzo proste.

Po dostarczeniu zamówienia delektujemy się potrawami, chyba że źle się wcześniej dogadaliśmy z kelnerem, to pochlipiemy trochę super-ostrą zupę, żeby nie wyjść na kompletnego nowicjusza.

lokal chinski

Typowa chińska restauracja - w środku jest bardzo głośno.

Co zjeść w Hong Kongu

Hong Kong jak każde wielkie miasto jest w ciągłym ruchu, to też spożywanie posiłków odbywa się w drodze.

Klienci wpadają do restauracji po gotowe posiłki, gdzie jedzą je w ekspresowym tempie lub kupują na ulicy i jedzą w drodze.

stragany owoce

W ulicznych barach i na stoiskach można zamówić dosłownie wszystko.

W bogatej ofercie przekąsek znajdują się m.in. smażone krewetki, macki ośmiornicy, kulki sezamowe, kulki rybne, sajgonki lub po prostu popularne w Azji rollsy z każdego typu nadzieniem.

buleczki

Z cyklu "bierz i jedz" - uliczne stragany z przekąskami.

Szczególnie popularne są przekąski gotowane na parze - określane mianem dim sum, które najczęściej rozumiane są jako pierożki w bambusowych koszyczkach.

Śpieszymy wyjaśnić, że dim sum to nazwa dla lekkich przekąsek gotowanych na parze, niegdyś spożywanych w godzinach przedpołudniowych jako dodatek do herbaty.

resto dim sum

Dim sum w tradycyjnym koszyczku.

Wielka popularność tego dania wśród turystów sprawiła, że dim sum kojarzone jest dziś wyłącznie z pierożkami podawanymi z sosem sojowym.

Konfigurator zupy

Zapraszamy na obiad, który w Chinach zwykle rozpoczyna się od zupy.

Obiad zamawiamy z menu obrazkowego, które pozwala dowolnie skonfigurować zupę.

1. podstawę, czyli bulion możemy doprawić za dodatkową opłatą,
  2. dobieramy dodatki - mięsne kosztują od 4 zł każdy, a warzywne po 3,5 zł,
  3. miłośnicy mocnych wrażeń doprawić zupę za darmo. Do dyspozycji jest skala zaczynająca się od 1/5 papryczki do pięciu sztuk włącznie.

zupka

Nasza zupka - sami wybraliśmy składniki ;)

Zupy odprawiliśmy w stopniu znacznie niższym niż maksimum i szybko okazało się, że to było trochę za mocno.

Konfigurator zup:

• rosół z jednym dodatkiem - 19 zł,
  • poprawa smaku - od 50 gr do 1,50 zł,
  • dodatki warzywne - 3,50 zł,
  • dodatki mięsne - 4-6 zł.

menu zupne konfigurator

Tak wygląda konfigurator zup.

Zupę można zamówić jako zestaw all-in-one, ze wszystkimi dodatkami (każdego po trochę) w cenie 32 HKD.

Co jeszcze zjemy w takiej restauracji?

Popularną przekąską są uszy świni, podawane są w formie wąskich pasków przypominających surówki. Jak to smakuje? Jak gumowe chipsy i chyba więcej się nie skusimy.

swinskie uszy

Surówka ze świńskich uszu, a w prawym górnym rogu skrzydełka z sezamem.

Popularnym dodatkiem do dania głównego są skrzydełka - to naszym zdaniem jedna z bardziej neutralnych potraw, idealnie pasująca do europejskiego podniebienia. Skrzydełka dostępne są w kilku wersjach, zwykle z dodatkiem przypraw i posypką z sezamu.

Znanym w Azji przysmakiem są szaszłyki. To danie bardzo bezpieczne, bo po wstępnych oględzinach wiemy, że będą bez kości. Szaszłyki to jednak nie tylko mięso - mogą to być grzybki, ziemniaki, ryby czy warzywa.

szaszlyki

Szaszłyki - najbezpieczniejsze, co można zamówić.

Zarówno w Hong Kongu jak i Makau zjemy owoce morza, bo okoliczne wody są bogate we wszelkiego rodzaju morskie żyjątka.

langusty macau

Przed zjedzeniem morskie żyjątka można dokładnie obejrzeć.

Co warto spróbować w Makau

Będąc w Hong Kongu koniecznie należy odwiedzić Makau - jest to naprawdę blisko, a transfer zajmuje zaledwie pół godziny.

Stawiając stopę w dawnej portugalskiej kolonii zauważymy, że to kompletnie inna bajka niż Hong Kong, bo współczesne Makau jest mieszanką Portugalii, Chin i po części amerykańskiego Las Vegas.

grand lizboa

Makau - ten widok chcieliśmy uwiecznić na foto.

W Makau niemal każda restauracja zachwala portugalskie receptury swoich potraw, jednak zwykle są to porcje ryżu lub makaronu z dodatkiem egzotycznych przypraw. Nie tego oczekiwaliśmy, ale z drugiej strony trudno się dziwić, skoro miasto zamieszkuje w większości ludność chińska, a 95% z 40 milionów turystów odwiedzających co roku Makau to również Chińczycy.

fasada schody

Niemal wszyscy w zasięgu wzroku byli Azjatami. Czuliśmy się tam jak rodzynki.

Dawno temu utarło się określenie “comida de Macau” czyli “jedzenie Makau”, na które składają się dania chińskie lub hinduskie z portugalskim akcentem. Właśnie tego na ulicy jest najwięcej.

Co zasługuje na szczególną uwagę podczas zwiedzania Makau?

tarta jajeczna

Słynna portugalska tarta jajeczna.

Najpopularniejszą przekąską są niewielkie ciastka z jajkiem zwane pastéis de nata lub po prostu tarta jajeczna.

Są to chrupiące i kruche na zewnątrz ciasteczka ze słodką masą jajeczną w środku.

Galinha à africana, czyli kurczak afrykański - to danie często spotykane w restauracjach hinduskich - charakteryzuje się dużą ilością afrykańskich przypraw i tym sposobem ma nawiązywać właśnie do portugalskich tradycji.

chicken rice

Posiłek podawany jest z porcją ryżu i jajkiem gotowanym na twardo.

Pork jerky lub beef jerky - to suszone kawałki mięsa przyprawiane na multum sposobów. Jest to popularna przekąska sprzedawana na stoiskach.

pork jerky

Na tych stoiskach można spróbować kawałków za darmo.

Jeden z przysmaków doskonale pamiętamy z Wietnamu. Zupa pho w Makau podawana jest z wkładką mięsną, kapustą i cebulą.

beef ball pho

Znana nam z Wietnamu zupka, również w Makau smakowała bardzo dobrze.

Napoje z ulicy

Gdy na dworze gorąco, trzeba dużo pić, a w Hongkongu i Makau na każdym kroku można zamówić pyszne soki ze świeżych owoców i warzyw.

sokowirowka

Stoisko w bocznej uliczce.

Napoje korzystnie jest zamawiać je na ulicznych straganach, bo zaletą takiego zakupu jest szybkie przygotowanie napoju, które naturalnie można obserwować.

soki owoce

Soki o pojemności 400 ml można kupić od 10 zł za sztukę, a oferta jest naprawdę pokaźna.

Piliśmy wszędzie i dużo, bo witaminy to zdrowie!

wiking z herbatka

W Makau dla odmiany zamówiliśmy herbatki w kubku.

Wrażenia

Sprawdziliśmy chyba wszystkie ważniejsze lokalne kulinarne ciekawostki. Mimo całkiem dobrej znajomości kuchni chińskiej, lokalne jedzenie nas nie urzekło.

zestaw mm

Lokalny zestaw obiadowy to najczęściej mięso, sos, ryż i czasem coś ekstra.

Dania podawane są w pośpiechu, do tego nijakie i niemal zawsze na ostro.

Smaki, które mieliśmy nadzieję tu znaleźć zostały brutalnie zakopane pod tonami pieprzu i chilli. Jedynie soki z naturalnych produktów bardzo nam smakowały.

Nieodłączną częścią poznawania kulinarnych tradycji jest smakowanie dań z poziomu ulicy, czyli za pomocą tradycyjnego street foodu. W ostatnich latach tradycje te często ulegają modyfikacjom za sprawą migracji ludności, a także pojawieniu się wielkich sieci korporacyjnych. To dzieje się obecnie na naszych oczach - jesteśmy świadkami zmian w strukturach społecznych na poziomie globalnym. Przywiezione z zagranicy tradycje kulinarne zniekształcają lokalne dania. Jest to jednak działanie obustronne - w przypadku, gdy ostre potrawy docierają do kraju o dominujących łagodnych podniebieniach, ilość pikantnych przypraw zostaje mocno ograniczona.

To naturalna ewolucja nawyków żywieniowych, gdy napływowa obca kuchnia modyfikowana jest specjalnie pod regionalnego odbiorcę w celu maksymalizacji zysków. Mowa o wielkich sieciach, głównie fast foodów, które podbijajc nowe rynki modyfikują menu zgodnie z lokalnymi upodobaniami. Ten proces obserwujemy w krajach azjatyckich, gdzie popularne frytki zastępuje się porcją ryżu, a do oferty dorzuca kompletnie nowe dania - bliższe lokalnym tradycjom.

Odwiedzając nowe kraje prawie zawsze zaglądamy do lokali globalnych sieci, ponieważ spotkanie z nowym światem nie odbywa się wyłącznie wśród zabytków czy otoczeniu przyrody, ale także w naszych żołądkach, a zmiany - bardziej lub mniej udane - widoczne są w menu.

Ostatnia modyfikacja: piątek, 01-03-2024 r.

Przykładowe ceny

Przeliczone na złotówki (kurs z lutego 2024 r.)

Hong Kong

• głowa meduzy (przyprawiona pikantnie) - 14 zł,
  • boczek wieprzowy z czosnkowym puree - 15 zł,
  • szaszłyki drob./wieprz./woł. (6 szt.) - 41 zł,
  • gotowanie przekąski ze straganów - 4-6 zł szt.
  • dim sum (3 szt.) - 16 zł.

Makau

• tarta jajeczna - 6,60 zł,
  • chicken Curry - 25 zł,
  • chicken rice - 17 zł,
  • zupa pho z mięsem i kapustą pak choi - 17 zł,
  • herbata z kardamonem - 4 zł.

Przekąski

• grillowane macki ośmiornicy - 6 zł,

Fast food

• gofry na słodko - 11-20 zł,
  • gofry bąbelkowe od 14 zł.

Napoje na ulicy

• różne suszone przekąski (paczka) - 5-31 zł,
  • batony Snickers, Twix, Mars - 4 zł,
  • ciasta, gofry, babeczki - 5-7 zł,
  • orzeszki na drogę 11-14 zł.
Galeria
Co musisz wiedzieć o Emiratach
 Na urlopie

Zjednoczone Emiraty Arabskie to federacja siedmiu niewielkich państw. Najważniejsze z turystycznego punktu widzenia są Dubaj i Abu Zabi. Oto co trzeba o nich wiedzieć!

Czym różni się kebab od kebapu? I inne ciekawostki tureckiej kuchni
 Przewodnik

Najpopularniejsze lokalne restauracje to po prostu bary szybkiej obsługi, w których przyrządza się potrawy na bazie opiekanego mięsa - potocznie zwane kebabami.

Najważniejsze informacje i ciekawostki z Jordanii
 Na urlopie

Jak przygotować się na wyjazd do Jordanii i co trzeba wiedzieć? Wiza, kultura, pogoda - gotowy plan zwiedzania.

To musisz wiedzieć zanim polecisz na Filipiny

Pierwsze zetknięcie z Filipinami dla wielu może być szokiem. Podpowiadamy co trzeba wiedzieć, aby uniknąć rozczarowania.